Pages

Subscribe:

Monday, February 5, 2018

Scandinavian Dekorasi Trendy

Salah satu deco rumah yang sedang trend dan menjadi fenomena sekarang ialah gaya dekorasi scandinavian. Scandinavia bermaksud negara-negara dari sekitar Eropah Utara iaitu Denmark, Sweden, dan Norwegia.

Istilah design Scandinavian bermula dari pameran design di Amerika dan Kanada sekitar tahun 1950an ia memperkenalkan gaya orang-orang Scandinavia hidup dalam suasana indah, cozy, simple and clean berinspirasikan dari alam semulajadi dan iklim utara.

Pereka scandinavian lebih tertarik untuk menghasilkan produk yang lebih tahan lama dengan harga yang berpatutan. Rekabentuknya mengekalkan gaya keindahan dan lebih fascinated. Gaya Scandinavian tampil dengan karektor yang simple, lebih minimal dan bersih ianya cetusan idea dari warna putih dan unsur-unsur kayu.

Suasana outdoor lebih kepada pemasangan kayu dengan warna-warna natural. Terciptanya suasana yang tenang, nyaman, sejuk dengan rekabentuk yang jelas dan terang. Rekabentuk scandinavian memberi impak yang elegan dan esklusif. 

Untuk idea suasana cozy seperti ini hanya perlu menggunakan cat putih and dan perabut dari woods. Dinding and Lantai pallet kayu telah menjadi trademark dari rumah Scandinavian. Pilihan palet rumah Scandinavia adalah warna kelabu muda, putih, biru cair dan kelabu gelap pada fabrik untuk gaya Scandinavia yang tepat

Kemudian serapkan  unsur alam dari luar ke ruang dalam rumah kerana ia memberi suasana dekorasi nyaman dan indah dengan tanaman hijau memang sangat cool. Para pereka Scandinavia sangat menyukai alam kerana ianya sangat natural dan fresh.
















19 comments:

  1. stailo giler deco cam ni.. teringin sangat nak ada deco camni , tapi tak berapa nak creative. Will survey and try to deco starting from my own room dulu la gayanya.

    ReplyDelete
  2. Cantik juga gaya macam ni. Rumah sekarang ni kombinasi gaya macam2. Simple and sweet untuk yang memilih gaya begini. Maybe untuk orang yang simple dan minimalis boleh buat gaya begini. Ikut citarasa masing. Saya juga menggemari perabot warna putih.

    ReplyDelete
  3. Suka dgn gaya dekorasi Scandinavian ni.. nampak kemas, simple tapi ada gaya dan kelas tersendiri. Kalau working place decorate gaya scandinavian ni pun nampak ada personaliti... terinspirasi! :)

    ReplyDelete
  4. el mmg suka konsep scandi ni..kemas, simple tapi stylo..rumah sekarang pun pelan2 buat konsep mcm ni hihi..semoga impian nak rumah scandy tercapai..lampu tu helok la..nti try pi usha

    ReplyDelete
  5. wow i pun suka gaya scandinavian ni sebab nampak so minimalist, clean look. orang cakap kalau perabot kale puteh rumah nampak lebih luas tau... tapi i punya laki suka kaler black dan ala-ala japanese pula..

    ReplyDelete
  6. saya memang dah mula minat style ni.
    at first suka modern style. asben yg suka ke arah kayu kayan ni.
    olskul. then beli perabot ikut style dia.
    at the end now dah jatuh cinta. nice!

    ReplyDelete
  7. Memang trend sekarang ni semua orang nak buat deko scandi ni. Nampak kemas dan ruang pun nampak luas. Tak serabut

    ReplyDelete
  8. Suka gila theme Scandinavia ni. Rasa macam selesa dan mendamaikan je. Tapi jangan bagi rumah bersepahlah. Damai tu boleh bertukar jadi huru hara.

    ReplyDelete
  9. Suka sryle simple dan minimalis macam ni.lagi nampak tenang dan serabut.ada perabot banyak banyak pun serabut tau.warna yang digunakan pun sejuk mata memandang kan.temgah cari idea juga nak deko rumah gaya macam nih

    ReplyDelete
  10. Alahai cantiknya design konsep Scandinavian mcam ni. Sejuk je mata memandang dan rasa macam nak duduk je rumah tak nak keluar-keluar. Memang rumah idaman macam ni. Terima kasih sharing

    ReplyDelete
  11. best nya la kalau dapat umah camni. AR pun memang tengah survey utk rumah baru nanti. itu pun kalau cik abg sudi buat ID. kena kumpul duit dulu la kot. hehe

    ReplyDelete
  12. memang teringin sangat rumah dideko macam ni...nampak sangat smart dan elegan....cuma klu org ramai anak cam x praktikal la pulok huhu

    ReplyDelete
  13. Lawanya. Tapi ada anak kecil ramai ni, dinding jadi tempat mereka menunjukkan kreativiti... Nak cat rumah pon rasa macam, tunggu lah besar sikit.. dah pesan berkali-kali pon masih nak juga pilih dinding walaupn dah belikan kertas..

    ReplyDelete
  14. Cantik nampak rekabentuk dan susun atur rumah ni, nampak moden dan ada citarasa tersendiri. Ganbungan warna juga nampak rumah lebuh luas.

    ReplyDelete
  15. Biasa lah orang kita suka terikut-ikut tapi kalau perkara baik baguslah tak ada masalah cuma mampu ker kerana produk scandinavian ni semua harga boleh tahan. Dah daftar ezbuy.

    ReplyDelete
  16. Memang suka tengok dekorasi rumah yang simple, menarik dan santai. Tak suka suasana yang terlalu sarat dengan perabot.

    www.liahasty.com

    ReplyDelete
  17. My dream interior. Nampak comfortable and the color tu sedap mata memandang. I can live there forever.

    ReplyDelete
  18. Ya saya setuju tu. Dekorasi perabit simple dan permainan kaler cmni memang jadi trending skang

    ReplyDelete
  19. Wow! This internal design is so beautiful... must be cosy living inside....

    ReplyDelete